Det er kun tilsyn med de virksomheder og husdyrbrug m.v., som er nævnt i bekendtgørelsens § 1, stk. 2, der er omfattet af alle krav i miljøtilsynsbekendtgørelsen, herunder kravet om regelmæssige tilsyn. Du kan læse mere om, hvilke typer virksomheder og husdyrbrug m.v. der er omfattet i afsnittet ”Virksomheder og husdyrbrug m.v. omfattet af kravet om regelmæssige tilsyn”.
Hvornår er en virksomhed eller et husdyrbrug m.v. omfattet af kravet om regelmæssige tilsyn?
I henhold til miljøbeskyttelseslovens kapitel 9 og husdyrbruglovens kapitel 5 er det virksomhedens eller husdyrbrugets m.v. drift, dvs. de forurenende aktiviteter, der reguleres af disse love, og som tilsynsmyndigheden er forpligtet til at føre tilsyn med. En virksomhed eller et husdyrbrug m.v. omfattes derfor af kravet om regelmæssige tilsyn, når driften påbegyndes.
Som tilsynsmyndighed skal du planlægge tilsynene på baggrund af dit kendskab til, om virksomheden eller husdyrbruget m.v. er i drift. Du kan læse mere om tilsynsplanlægning i afsnittet ”Tilsynsplanlægning og frekvenser”. Vær opmærksom på, at det kun er visse typer virksomheder, der er forpligtet til at orientere myndigheden om, at de er påbegyndt driften.
Driften anses for ophørt, når eventuelle miljømæssige foranstaltninger i forbindelse med ophøret er foretaget, fx tømning af tanke, oprydning af oplag mv. Bemærk, at tilsyn på affaldsdeponier, som er omfattet af bekendtgørelse om deponeringsanlæg (deponeringsbekendtgørelsen), er omfattet af kravet om regelmæssige tilsyn også i perioden efter meddelelsen af afgørelsen om nedlukning og efterbehandling. Kravet om regelmæssige tilsyn ophører først, når myndigheden har truffet en afgørelse om, at deponeringsanlægget overgår til passiv tilstand, jf. deponeringsbekendtgørelsens § 27.
Særligt for ejendomme med erhvervsmæssigt dyrehold
Kravet om regelmæssige tilsyn gælder for ejendomme med erhvervsmæssigt dyrehold, som inden den 1. august 2017 var omfattet af regelmæssigt tilsyn efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1519 af 7. december 2016 om miljøtilsyn, indtil kommunalbestyrelsen meddeler godkendelse eller tilladelse efter §§ 16 a eller 16 b i lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v., eller træffer afgørelse om, at ejendommen ikke er omfattet af krav om godkendelse eller tilladelse efter §§ 16 a eller 16 b. Dette fremgår af miljøtilsynsbekendtgørelsens § 1, stk. 2, nr. 4.
Ejendomme med erhvervsmæssigt dyrehold, som inden den 1. august 2017 udgjorde et husdyrbrug over 3 dyreenheder, er derfor omfattet af kravet om regelmæssige tilsyn. Begge betingelser skal være opfyldt samtidigt, dvs. at ejendommen både skal have erhvervsmæssigt dyrehold og have været omfattet af kravet om regelmæssige tilsyn i overensstemmelse med de hidtil gældende regler.
Det betyder, at en ejendom, som er under grænsen for erhvervsmæssigt dyrehold. jf. miljøaktivitetsbekendtgørelsens § 7, stk. 2, ikke som udgangspunkt vil være omfattet af miljøtilsynsbekendtgørelsens krav om regelmæssige tilsyn, uanset om ejendommen tidligere har anmeldt et dyrehold, som er over grænsen for erhvervsmæssigt dyrehold (3 dyreenheder). En sådan ejendom vil imidlertid være omfattet af miljøtilsynsbekendtgørelsens øvrige bestemmelser. Du kan læse mere om dette i afsnittet "Hvilke virksomheder, husdyrbrug m.v. er alene omfattet af bekendtgørelsens øvrige bestemmelser?".
Særligt for udbringningsarealer for husdyrgødning
Vær opmærksom på, at udbringningsarealer for husdyrgødning efter den 1. august 2017 ikke længere er omfattet af kravet om regelmæssige tilsyn, jf. § 22, stk. 5. Du kan læse mere om dette i afsnittet "Hvilke virksomheder, husdyrbrug m.v. er alene omfattet af bekendtgørelsens øvrige bestemmelser?".