Oplysninger om tilsyn
Oplysninger om tilsyn skal afgives med de begrænsninger for videregivelse, der følger af anden lovgivning, jf. miljøtilsynsbekendtgørelsens § 14, stk. 5. Offentliggørelse af oplysninger om tilsyn jf. § 11, stk. 1, nr. 1-8, og § 14, stk. 1 og 3, skal ske med undtagelse af de oplysninger, der vil kunne undtages fra aktindsigt efter miljøoplysningsloven, jf. § 11, stk. 3, og § 20, stk. 6. Du kan læse mere om, hvilke oplysninger der er undtaget fra aktindsigt i afsnittet ”Miljøoplysningsloven”.
I afsnittet "Afgivelse af oplysninger og offentliggørelse - Oplysninger om tilsyn”, kan du læse om, hvilke oplysninger om tilsyn der er tale om.
Rammer for og begrænsninger i afgivelse og offentliggørelse af oplysninger om tilsyn i henhold til miljøtilsynsbekendtgørelsen
Hvis du alene afgiver og offentliggør de oplysninger, der er nævnt i § 11, stk. 1, nr. 1-8 (udvalgte oplysninger fra tilsynsrapporten) og § 14, stk. 1 (oplysninger om tilsyn) forventes det ikke, at der vil opstå fortrolighedsspørgsmål m.v. Som tilsynsmyndighed skal du dog altid sikre, at afgivelsen og offentliggørelsen kan ske lovligt, herunder i henhold til forvaltningsloven, miljøoplysningsloven og databeskyttelsesreglerne.
Du skal endvidere være opmærksom på, at virksomheden eller husdyrbruget m.v. forud for offentliggørelsen af udvalgte oplysninger fra tilsynsrapporten skal orienteres om, hvilke oplysninger som agtes offentliggjort, jf. § 11, stk. 2. Du kan læse mere om dette i afsnittet ”Forudgående orientering af virksomheden eller husdyrbruget m.v. om offentliggørelsen”.
Særligt for oplysninger omfattet af databeskyttelsesreglerne
Oplysninger, som kan henføres til en identificeret eller identificerbar fysisk person (personoplysninger), er omfattet af databeskyttelsesreglerne og skal behandles i overensstemmelse med disse regler. Grundlaget for afgivelsen og offentliggørelsen af de personoplysninger, som skal afgives i henhold til § 14, stk. 1, og som skal offentliggøres i henhold til § 12, stk. 1, og 20, stk. 1, nr. 1, er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, da afgivelsen/offentliggørelsen er nødvendig for at opfylde en retlig forpligtelse, der påhviler myndigheden. Det betyder, at du ikke behøver at undersøge, hvilken behandlingshjemmel der ligger til grund for afgivelsen/offentliggørelsen af disse oplysninger.
Du kan læse mere om nogle af de øvrige databeskyttelsesregler samt om, hvilke oplysninger reglerne omfatter i afsnittet ”Databeskyttelsesregler”.
Begrænsninger i offentliggørelse af flere oplysninger fra tilsynsrapporten, end dem der er nævnt i miljøtilsynsbekendtgørelsens § 11, stk. 1, nr. 1-8
Hvis du vælger at offentliggøre flere oplysninger om tilsyn, end dem der er nævnt i miljøtilsynsbekendtgørelsen, fx en tilsynsrapport, der indeholder oplysninger, som går videre end det, der kræves offentliggjort i henhold til § 11, stk. 1, nr. 1-8, skal du altid foretage en konkret vurdering af, hvorvidt offentliggørelsen kan ske lovligt. Det kan fx være en tilsynsrapport med uddybende prosa, billeder m.v.
I afsnittet ”Rammer for og begrænsninger i afgivelse og offentliggørelse af oplysninger”, kan du se, hvilke generelle overvejelser, du bl.a. skal inddrage inden du offentliggør flere oplysninger, end krævet i miljøtilsynsbekendtgørelsen. Vær endvidere opmærksom på, at virksomheden eller husdyrbruget m.v. skal orienteres om, hvilke oplysninger som agtes offentliggjort forud for offentliggørelsen, jf. § 11, stk. 2. Du kan læse mere om dette i afsnittet ”Forudgående orientering af virksomheden eller husdyrbruget m.v. om offentliggørelsen”.
Offentliggørelse af oplysninger fra tilsynsrapporten kan som udgangspunkt ske med undtagelse af de oplysninger, der vil kunne undtages fra aktindsigt efter miljøoplysningsloven. Oplysningerne er således beskyttet i samme omfang, som hvis der søges aktindsigt efter miljøoplysningsloven. Når du anvender undtagelsesbestemmelserne, som er nævnt i miljøoplysningslovens § 2, stk. 3, skal du foretage en konkret afvejning af offentlighedens interesse i, at oplysninger offentliggøres over for de interesser, der varetages ved at undtage oplysningerne fra offentliggørelse. Hvis der er tale om følsomme personoplysninger, fx om helbredsforhold, eller andre fortrolige personoplysninger, som er undtaget fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 12, stk.1, nr. 1 (1985-loven), vil anvendelse af den konkrete afvejningsregel i almindelighed indebære, at oplysninger skal undtages fra offentliggørelsen. Det skyldes, at miljøoplysningsdirektivets artikel 4, stk. 2, stiller særlige krav til beskyttelse af fortrolige personoplysninger.
Er der tale om oplysninger, som kan henføres til en identificeret eller identificerbar fysisk person (personoplysninger), skal du derudover vurdere, om offentliggørelse er i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslovens regler om behandling af personoplysninger. Du kan læse mere i afsnittet ”Databeskyttelsesregler”.
I det følgende kan du læse om, hvilke (andre) oplysninger du særlig skal være opmærksom på i forbindelse med offentliggørelsen. Vær opmærksom på, at listen ikke er udtømmende.
Oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold
Retten til aktindsigt efter miljøoplysningsloven omfatter som udgangspunkt ikke oplysninger om ”enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold”, jf. offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1 (1985-loven) og miljøoplysningslovens § 2, stk. 1.
Anvendelse af miljøoplysningslovens konkrete afvejningsregel på følsomme personoplysninger eller andre fortrolige personoplysninger, vil i almindelighed indebære, at denne type oplysninger skal undtages fra offentliggørelse. Derimod vil emissionsoplysninger, der indgår i tilsynsmyndighedernes sager vedrørende enkelmandsejede virksomheder, hvor der ikke er tale om et strafbart forhold, som udgangspunkt være omfattet af retten til aktindsigt efter miljøoplysningsloven. Du kan læse om offentliggørelse af emissionsoplysninger i afsnittet ”Miljøoplysningsloven”.
Oplysninger af rent objektiv karakter samt fx oplysning om, hvem der har deltaget i tilsynet, er som udgangspunkt ikke omfattet af undtagelsen. Behandling, herunder offentliggørelse, af sådanne (almindelige) personoplysninger, som er omfattet af retten til aktindsigt efter miljøoplysningsloven, skal dog altid ske med respekt for databeskyttelsesreglerne. I de tilfælde, hvor der ikke gælder en lovbestemt pligt til offentliggørelse af oplysningerne, må du foretage en konkret vurdering af, om offentliggørelsen lovligt kan finde sted. Du kan læse mere i afsnittet ”Databeskyttelsesregler”.
Oplysninger om strafbare forhold
Oplysninger om fysiske personer, herunder oplysninger om personligt drevne virksomheder
En oplysning om, at du som tilsynsmyndighed har konstateret, at en fysisk person, herunder en personligt drevet virksomhed eller husdyrbrug m.v. (fx en enkeltmandsvirksomhed) overtræder loven på en sådan måde, at der kan være grundlag for et straffeansvar, og at du eventuelt har anmeldt forholdet til politiet, vil som udgangspunkt være en så kvalificeret oplysning om et muligt strafbart forhold, at oplysningen er fortrolig, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1.
Det følger af § 14, stk. 2, § 17, stk. 2, nr. 1, og § 20, stk. 1, nr. 3, at oplysninger om, at der er foretaget en politianmeldelse eller selvhjælpshandling på en virksomhed eller et husdyrbrug, som er omfattet af databeskyttelsesreglerne, hverken skal afgives til Miljøstyrelsen eller offentliggøres med angivelse af virksomheden eller husdyrbruget m.v. Ligeledes skal du undlade at angive oplysning om, at du har konstateret overtrædelse af loven på en sådan måde, at der kan være grundlag for et straffeansvar, hvis du vælger at offentliggøre flere oplysninger end krævet i miljøtilsynsbekendtgørelsen, fx en tilsynsrapport, der indeholder uddybende prosa, billeder m.v. Det følger af § 17, stk. 2, nr. 1, at oplysninger om politianmeldelser og selvhjælpshandlinger på virksomheder og husdyrbrug m.v. omfattet af databeskyttelsesreglerne alene skal afgives til Miljøstyrelsen og offentliggøres årligt i aggregeret form, dvs. som et samlet antal politianmeldelser og selvhjælpshandlinger uden angivelse af virksomheden eller husdyrbruget m.v.
Oplysninger om juridiske personer
Oplysninger om juridiske personers strafbare forhold er ikke omfattet af offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1 (1985-loven). Der er dog særlige grunde til at være tilbageholdende med offentliggørelsen af oplysninger om juridiske personers strafbare forhold, herunder bl.a. et væsentligt hensyn til efterforskningen, jf. § offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 3 (1985-loven).
Offentliggørelse af oplysninger om juridiske personers strafbare forhold vil endvidere ofte være af særlig indgribende betydning for de virksomheder eller de husdyrbrug m.v., som oplysningerne vedrører. Offentliggørelse af oplysninger om, at der er foretaget en politianmeldelse af eller selvhjælpshandling hos en juridisk person skal derfor, jf. § 20, stk. 1, nr. 3, ske uden angivelse af virksomheden eller husdyrbruget m.v. Ligeledes skal du undlade at afgive oplysning om, at du har konstateret overtrædelse af loven på en sådan måde, at der kan være grundlag for et straffeansvar, og har anmeldt forholdet til politiet, hvis du vælger at offentliggøre flere oplysninger end krævet i miljøtilsynsbekendtgørelsen, fx en tilsynsrapport, der indeholder uddybende prosa, billeder m.v. Bemærk dog, at oplysninger om, at der er foretaget selvhjælpshandlinger eller politianmeldelser samt datoen herfor, skal afgives til Miljøstyrelsen med angivelse af virksomheden eller husdyrbruget m.v. jf. § 14, stk. 2.
I afsnittet "Afgivelse af oplysninger og offentliggørelse - henstillinger, påbud, forbud, indskærpelser, selvhjælpshandlinger og politianmeldelser ", kan du læse mere om afgivelse af oplysninger om politianmeldelse eller selvhjælpshandling. I afsnittet "Rammer for og begrænsninger i afgivelse og offentliggørelse af oplysninger - henstillinger, påbud, forbud, indskærpelser, selvhjælpshandlinger og politianmeldelser", kan du læse mere om de væsentligste begrænsninger, du skal være opmærksom på, når du afgiver og offentliggøre oplysninger om strafbare forhold.
Oplysninger vedrørende produktions- eller forretningsforhold m.v.
Oplysninger vedrørende produktions- eller forretningsforhold m.v., som er omfattet af offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2 (1985-loven), skal som udgangspunkt undtages fra offentliggørelsen. Undtagelsen omfatter oplysninger vedrørende produktions- eller forretningsforhold m.v., og det skal samtidig være af væsentlig økonomisk betydning for virksomheden, at oplysningerne ikke videregives. Heri ligger en vurdering af, om offentliggørelse af oplysningerne indebærer en nærliggende risiko for økonomisk skade af betydning.
Oplysninger, der omhandler statens sikkerhed eller rigets forsvar
Det følger af offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 1 (1985-loven), at retten til aktindsigt kan begrænses i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til statens sikkerhed eller rigets forsvar. Denne undtagelse kan være relevant fx for risikovirksomheder.
Særligt for øvrige virksomheder og husdyrbrug m.v.
Det følger af miljøtilsynsbekendtgørelsens § 14, stk. 3, og § 20, stk. 1, nr. 1, at oplysninger om tilsyn, jf. § 14, stk. 1, på øvrige virksomheder eller husdyrbrug m.v. enten kan afgives og offentliggøres med angivelse af virksomheden eller husdyrbruget m.v., eller fordelt på de relevante grupper, som fremgår af bilag 3 i aggregeret form.
Som forvaltningsmyndighed skal du overholde de almindelige forvaltningsretlige principper, hvilket bl.a. betyder, at dit valg om at afgive og offentliggøre oplysninger jf. § 14, stk. 3, med angivelse af virksomheden eller husdyrbruget m.v. skal være sagligt begrundet.
Oplysninger om tilsyn på øvrige virksomheder og husdyrbrug, jf. § 14, stk. 1, som du har valgt at afgive og offentliggøre med angivelse af virksomheden eller husdyrbruget m.v., og som kan henføres til en identificeret eller identificerbar fysisk person (personoplysninger), er omfattet af databeskyttelsesregler og skal behandles i overensstemmelse med disse regler. Grundlaget for afgivelsen og offentliggørelsen af de personoplysninger, som kan afgives i henhold til § 14, stk. 3, og som kan offentliggøres i henhold § 20, stk. 1, nr. 1, er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra, c og e.
Du kan læse mere om nogle af de øvrige databeskyttelsesregler samt om, hvilke oplysninger reglerne omfatter i afsnittet ”Databeskyttelsesregler”.